Potrivit unui nou studiu realizat în 2025 de Aura Print, România se află pe primul loc în Europa în ceea ce privește folosirea rețelelor de socializare ca sursă principală de informare.
În rândul tinerilor între 18 și 24 de ani, aproape jumătate (44%) declară că își iau știrile direct de pe platforme sociale, iar YouTube este cea mai populară alegere în rândul românilor, se arată într-un studiu realizat de Aura Print.
Pe baza datelor analizate în 24 de țări europene, România a obținut un scor final de 83,2 puncte din 100, devansând state precum Serbia, Grecia și Bulgaria.
Aproximativ 31% dintre români folosesc YouTube pentru știri, în timp ce 25% preferă TikTok. Totuși, paradoxal, aproape jumătate dintre români (48%) afirmă că evită intenționat știrile din cauza „supraîncărcării informaționale”.
Serbia și Grecia, următoarele în clasament
Serbia ocupă locul al doilea, cu un scor de 82,5/100, fiind țara unde YouTube este cel mai utilizat canal de informare – 33% dintre cetățeni îl folosesc pentru știri. În privința încrederii în mass-media, doar 27% dintre sârbi spun că au încredere în știri.
Pe locul trei se află Grecia, cu 75,8/100, unde 17% dintre utilizatori preferă TikTok, al treilea cel mai mare procent din Europa după România și Serbia.
Totuși, nivelul de încredere în știri este foarte scăzut, doar 22% dintre greci declară că mai au încredere în informațiile din mass-media.
Bulgaria urmează în clasament, cu un scor de 75,1/100, iar aproape 30% dintre bulgari se informează prin YouTube. Interesant este că 63% dintre cetățenii bulgari spun că evită în mod activ știrile, ceea ce face din Bulgaria țara europeană cu cel mai mare grad de evitare a presei.
Polonia, singura țară est-europeană cu încredere ridicată în știri
Pe locul cinci se află Polonia, cu un scor de 70,7/100. Aproape 32% dintre polonezi aleg YouTube ca sursă de știri, al doilea cel mai mare procent din Europa, după Serbia.
În contrast cu vecinii săi, 47% dintre polonezi afirmă că au încredere în știrile pe care le consumă, cel mai ridicat nivel de încredere din Europa de Est.
Reprezentanții Aura Print au subliniat că popularitatea rețelelor de socializare ca sursă de știri este explicabilă prin accesibilitatea și rapiditatea lor, însă avertizează asupra riscurilor asociate.
„Platformele sociale pot oferi informații incomplete sau incorecte, iar algoritmii creează bule de filtrare care limitează diversitatea opiniilor”, se arată în raport.
Specialiștii recomandă ca utilizatorii să continue să folosească surse tradiționale de informare, precum presa scrisă sau televiziunile de știri, acolo unde informațiile sunt verificate și trec prin filtre editoriale riguroase.
Astfel, deși România conduce Europa la capitolul informare prin rețele de socializare, experții avertizează că acest fenomen trebuie privit cu prudență, pentru a evita transformarea internetului într-un spațiu dominat de dezinformare și conținut superficial.